مصاحبه آرشیو خبر ها
یوونتوس باید آلمانـــی شود!

یوونتوس باید آلمانـــی شود!

 

گاهي براي كسب پيروزي‌هاي بزرگ نياز به راهبردها و استراتژي‌هاي هدفمند در كنار چيدماني تاكتيكي است؛ چيزي شبيه به يك ذهنيت پويا براي خلق يك اتفاق تكرار نشدني. درست شبيه كاري كه فوتبال آلمان در بزنگاه‌هاي مهم تاريخ فوتبال از خود نشان داده است. اين نسخه‌اي است كه ستاره سابق فوتبال آلمان براي باشگاه سابقش پيچيده است!

 

بیست و پنچ سال از آخرین روزی كه تورین را به مقصد دورتمند ترك كرد می‌گذرد. او این روزها در 52 سالگی به همراه همسر و دو فرزندش در فرانكفورت زندگی می‌كند. می‌گوید: «پسر كوچكم عاشق فوتبال و یكی از طرفداران سرسخت یوونتوس است و شدیداً به كریستیانو رونالدو علاقه‌مند است. » هافبك تهاجمی یوونتوس در سالهای 1992 تا 1994 با اینكه جزو پیشكسوتان دو باشگاه آلمانیِ بورسیا دورتمند و اینتراخت فرانكفورت محسوب می‌شود اما خاطرات روزهای فراموش‌نشدنی‌اش با یوونتوس در نیمه نخست دهه 90 میلادی را از یاد نبرده و همچنان یكی از طرفداران جدی بیانكونری‌ها به حساب می‌آید. «آندریاس مولر» بازیكن سابق بانوی‌پیر در آستانه دیدار حساس یوونتوس در مقابل اتلتیكو مادرید در گفتگویی تلفنی با Tutto Juve به تحلیل و صحبت در خصوص سیاه و سفید پوشان تورین پرداخته است. او در پاسخ به پیش‌بینی نتیجه این بازی با لبخند به نقل‌قولی از پسر نوجوانش «لوك» استناد می‌كند كه: یوونتوس با گلزنی و درخشش شماره 7 محبوبش از این جدال دشوار، سربلند بیرون خواهد آمد.

 

 

آیا شما هم مثل پسرتان «لوك» با خوش‌بینی به دیدار برگشت یووه در مقابل اتلتیكو نگاه می‌كنید؟

 

البته كه بله! من یك هوادار یوونتوس هستم و به همین خاطر نیز دوست دارم همیشه شاهد پیروزی‌های تیم محبوبم باشم. برد یووه یعنی موفقیت تیم مورد علاقه و خوشحالی فرزندم. چه چیز بهتر از این؟ ! اعتقاد دارم یوونتوس می‌تواند با یك مدیریت و برنامه‌ریزی كارآمد به مرحله بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان صعود كند.

 

اما واقعاً چگونه می‌توان باخت دو بر صفر را در مقابل تیمی مثل اتلتیكو مادرید جبران كرد؟

 

اتلتیكو یكی از عالی‌ترین خطوط دفاعی اروپا را در اختیار دارد؛ در عین حال آنها در خط حمله نیز بازیكنان خطرناكی همچون گریزمان و موراتا را دارند. از سوی دیگر دیدار فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان امسال نیز در ورزشگاه خانگی آنها برگزار خواهد شد و این انگیزه‌های آنها را بیشتر از هر زمان دیگر كرده است. همه اینها نشان می‌دهد كه یوونتوس راه دشواری را برای عبور در انتظار خود می‌بیند اما هیچكدام از اینها باعث نمی‌شود كه پروژه بازگشت غیرممكن به نظر بیاید. یك گل زودهنگام در همان دقایق نخست بازی می‌تواند آنها را به هدف‌شان بیشتر از هر زمان دیگر نزدیك كند. اگر فكر می‌كنید كمی رویایی و دشوار است به شما یادآوری می‌كنم كه در تیم یوونتوس بازیكنان بزرگی حضور دارند كه می‌توانند هر احتمال بعیدی را ممكن سازند.

 

پس به نظر می‌رسد یوونتوس برای رسیدن به نتیجه مورد نظرش باید بیش از آنكه ایتالیایی بازی كند با ذهنیت آلمانی وارد زمین شود؟

 

وقتی به حمله كردن بیش از دفاع نیاز داشته باشید باید هم آلمانی شوید. (با خنده) من از یووه در این بازی انتظار تیمی تهاجمی با پرسینگ بالا و انجام یك بازی قدرتی و درگیرانه را دارم. برای از پیش رو برداشتن اتلتیكو، یوونتوس به 11 بازیكن با چشمان ببر نیاز دارد.

 

 

بازی رفت در متروپولیتانو را تماشا كردید؟

 

بله مسابقه را دیدم.

 

انتظار چنین نتیجه‌ای را داشتید؟

 

البته آن بازی و نتیجه‌اش از دست رفته و یادآوری آن دیگر فایده‌ای ندارد اما یوونتوس آن بازی را باخت چون پایین‌تر از سطح همیشگی‌اش بود. با این حال معتقدم اگر ضربه كاشته فوق‌العاده رونالدو در نیمه نخست به گل تبدیل می‌شد، روحیه و ذهنیت یوونتوس نیز در آن بازی دستخوش تغییر می‌شد و چه بسا در پایان شاهد نتیجه‌ای دیگر می‌شدیم.

 

شما در صحبت‌هایتان به حضور بازیكنان بزرگ در تركیب یوونتوس اشاره كردند. احتمالاً منظورتان رونالدو، مانزوكیچ و دیبالا است. آیا این اشاره بدین معناست كه یوونتوس در خط میانی و دفاع فاقد ستاره است؟

 

اشاره من به توانمندی‌های خط حمله به خاطر نیاز یووه به درخشش در این بخش از زمین است. جایی كه مدافعان سرسخت اتلتیكو در آن حضور دارند. یه همین خاطر است كه می‌گویم دستاوردهای بزرگ برای یووه با عملكرد موفق این خط ارتباط مستقیم دارد. توصیه‌های الگری به بازیكنان هجومی یووه و درخواست از آنها برای حفظ تمركز، آرامش، دقت و استفاده از هوش در محوطه جریمه حریف اسپانیایی می‌تواند او را در این چالش دشوار و شبیه به فینال سربلند كند.

 

از سوت‌های احتمالیِ تیفوسی‌های یووه در هنگام پا به توپ شدن آلوارو موراتا در الیانتز تعجب خواهید كرد؟ !

 

او را كاملاً می‌شناسم؛ به هر حال او دو سال در یوونتوس بازی كرده است اما در مورد اینكه طرفداران یووه به خاطر خوشحالی بعد از گل مردودش در دیدار رفت چه برخوردی با او داشته باشند نظری ندارم! چه بسا مهمان سوت‌های ممتد تماشاگران یووه شدن در نوع خود جالب نیز باشد! (با خنده)

 

اگر یوونتوس برنده این دیدار شود آیا می‌توان همچنان این تیم را یكی از مدعیان فتح لیگ قهرمانان اروپا در این دوره دانست؟

 

من از همان ابتدای فصل نیز یوونتوس را اصلی‌ترین مدعی قهرمانی در اروپا می‌دانستم و نظرم همچنان تغییر نكرده است. تیمی كه كریستیانو رونالدو را در تركیب خود داشته باشد قطعاً می‌تواند بر بام فوتبال اروپا نیز بایستد.

 

اما این روزها در ایتالیا انتقادات فراوانی به شیوه بازی یوونتوس می‌شود.

 

خب این حقیقت را هرگز نمی‌توان از یوونتوس جدا دانست؛ یوونتوس همیشه تیمی نتیجه‌گرا بوده و كسب پیروزی ولو با نتیجه‌ای حداقلی از اولویت‌های اصلی این تیم بوده و خواهد بود.

 

اما چند وقت پیش كه با هموطن و همبازی سابق‌تان در تیم ملی آلمان؛ یورگن كوهلر صحبت می‌كردیم او سبك بازی یووه را كاملاً دفاعی می‌دانست و معتقد بود یووه خودش به زور می‌خواهد تیمی دفاعی باشد وگرنه ابزارهای تبدیل شدن به تیمی هجومی را داراست.

 

یوونتوس از قدیم به قدرت و استحكام خط دفاعی‌اش معروف بوده و ستارگانی بی‌بدیلی مثل: گائه‌تانو شیره‌آ، آنتونیو كابرینی، كلودیو جنتیله و سرجیو بریو در این تیم حضور داشته‌اند. البته به قول تراپاتونی یووه ستارگان هجومی نامداری مثل: باجو، ویالی و راوانلی نیز در خط حمله داشته اما در نهایت به نام مدافعان استثنایی‌اش زبانزد همه بوده. نقطه قوتی كه حتی امروز نیز با حضور بازیكنانی مثل: كیه‌لینی و بونوچی نیز ادامه دارد. مدافعان ارزشمندی كه وارث به حقِ این سنت در یوونتوس هستند.

 

 

بگذارید به سراغ «امره جان» همشهری‌تان در یوونتوس برویم. عملكرد او در این فصل را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

 

او پسر بسیار خوبی است؛ سالهاست كه او را می‌شناسم. امره هافبكی متنوع است كه هم در دفاع عملكردی خوب دارد و هم در انجام وظایف یك هافبك میانی. او سابقه حضور در بوندس لیگا و لیگ برتر را دارد و سبك بازی‌اش شباهت‌های فراوانی به هم‌تیمی‌اش سامی خدیرا دارد. جان بازی‌های زیادی را در این فصل به دلیل مصدومیت از دست داده اما هنوز جوان است و فرصت پیشرفت بیشتر را دارد. شاید اگر او نیز همانند نقش خدیرا در دوران حضورش در رئال‌مادرید، بیشتر در فاز تهاجمی به كار گرفته شود عملكرد بهتری داشته باشد.

 

با اختلاف امتیاز قابل توجهی كه میان یوونتوس و ناپولی ایجاد شده به نظر می‌رسد تكلیف قهرمان این فصل ایتالیا مشخص شده است. به نظر شما آیا سرنوشت یوونتوس و سری آ نیز همانند داستان بایرن‌مونیخ و بوندس لیگا شده است؟

 

با اینكه شاید مقایسه این دو تیم به دلیل تفاوت‌های مختصات رقابت‌های سری آ با بوندس لیگا صحیح نباشد اما شواهد زیادی نیز در تأیید گفته شما دیده می‌شود. در ایتالیا ناپولی به دنبال رقابت با یووه است و میلان و اینتر در رده‌های بعدی هستند و در آلمان نیز جدال بر سر قهرمانی میان بایرن و دورتمند است و مونشن‌گلادباخ و لایپزیش نیز پس از آنها هستند. با این حال نباید در شباهت همسان و هم‌سطح بیانكونری‌ها با باواریایی‌ها تردید كرد.

 

كنجكاوم به سال 1997 بازگردیم؛ زمانی كه در لباس یوونتوس موفق به كسب قهرمانی درجام یوفا (یورو لیگ فعلی) آن سال شدید.

 

هنوز نیز كه به خاطرات دوران فوتبالم نگاه می‌كنم از اینكه یكی از اعضای آن تیمِ شگفت‌انگیز بودم به خودم افتخار می‌كنم. خاطرات زیبای آن سال را همچنان حفظ كرده‌ام و با بسیاری از رفقای آن سالها نیز در ارتباط هستم. معتقدم جاه‌طلبی‌های آندره‌ا انیلی یوونتوس را یكبار دیگر قهرمان اروپا خواهد كرد. او مردی شریف و فرمانده‌ یكی از بهترین یوونتوس‌های تاریخ است.

 

البته ممكن است یوونتوس با مربی دیگری به غیر از الگری موفق به فتح اروپا شود؛ یكی مانند كونته!

 

آنتونیو كه یكی از قدیمی‌ترین دوستان و هم‌اتاقی و هم‌بازی سالهای حضورم در یووه بود؛ او شخصیت بی‌نظیری دارد. كونته از قدیمی‌های یووه است به خوبی با شرایط باشگاه آشنا است. اگر بخواهم صادقانه نظر بدهم باید بگویم او توانایی قهرمان كردن یووه در اروپا را دارد. اما فراموش نكنید سرمربی یوونتوس در حال حاضر الگری است و به همین خاطر این گمانه‌زنی‌ها و صحبت‌ها صحیح و اخلاقی نیست.

 

آندریاس مولر! تشكر از تو به خاطر وقتی كه گذاشتی و ممنون از مهربانی و صحبت‌های مفیدت در این مصاحبه.

 

من هم از شما متشكرم.

«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: